26 oktober

Hoe vaak hebben we het begin van de Bijbel gelezen en/of gehoord? Wel zo vaak dat je misschien denkt; ‘Moeten we dat opnieuw lezen? Dat verhaal ken ik onderhand wel.’ Maar toch, nu de najaarsfeesten hebben gevierd, ligt de Parasha Bereshiet voor ons; ‘In het begin’ – en we ontdekken vast en zeker weer iets nieuws waar niet eerder nog ons oog – of het licht was opgevallen. Ja, het licht moet er opvallen, Gods licht.

Op de eerste dag schiep God het licht. In dát Licht wordt álles zichtbaar. In de ochtend sta ik bij het aanrecht, de zonnestralen klimmen over de prunussen en schijnen door mijn keukenraam. Ik schrik; stof dwarrelt rond en ligt ook nog in dunne laagjes op de koffiepot. Nog nooit zo gezien! Tsjonge, wat is het hier stoffig zeg en voor ik verder ga om mijn citroen in de blender te vermorzelen, pak ik een stofdoek…..en verplaats het stof. Dus de stofzuiger maar uit de kast.

Als wij in het zonlicht al zoveel zien wat niet gewenst is, wat het zonlicht niet kan verdragen.., hoeveel te meer zien wij in het Licht van Gods aanwezigheid. In het Licht van Zijn Woord. “In Zijn licht, zien wij (het) licht.” Psalm. 36:10. Door Zijn Woord schiep Hij. Hij sprak en het was er! Het eerste Licht, de wonderlijke schepping – waar ook de 10 woorden al in zijn verborgen – en als bij ons het licht uitgaat, worden wij opnieuw in het Licht geboren. Als ik dat weer lees, wordt ik stil en houdt mijn adem in! Dat zal ik niet doen als ik mijn gedachten hierover met jullie wil delen en we een oud lied van geloof hoop en liefde gaan horen. Tot Shabbat.